Declaraţia politică de astăzi am intitulat-o astfel pentru că politicienii, prin ceea ce gândim, dar mai ales prin menirea noastră, nu trebuie să uităm unde suntem, cum gândim şi unde vom trăi de aici înainte pentru mult timp, adică - în EUROPA. Unii dintre noi concep, elaborează şi promovează mai multe proiecte de legi, alţii poate mai puţine, după experienţa sau pregătirea
profesională a fiecăruia, de multe ori arbitre în faţa
abilităţii şi inspiraţiei fiecăruia în construcţia lor. Aş dori însă să mă refer doar la lucruri pe care consider că trebuiesc urmărite în activitatea noastră, acum, odată cu schimarea majoră a componenţei celor două
camere ale Parlamentului, după alegerile din nov. 2008. Avem specialişti în diverse domenii de activitate, care vor trebui să regândească strategia de propunere şi înregistrare a proiectelor legislative, pentru că
multe vor trebui să devină legi moderne, clare, concise, eficiente, fără posibilitatea interpretării lor, comparabile şi compatibile cu cele din
legislaţia europeană.
Nu poate face nimeni un sondaj din care să rezulte câte legi din România sunt clare, câte sunt moderne şi câte sunt eficiente, însă cu siguranţă că, din
perspectiva oportunităţii lor la nivel de Europa, multe dintre ele nu mai corespund.
Am auzit în mandatul trecut de un aşa-zis concurs, chiar în cadrul aceloraşi grupuri parlamentare, pe număr de proiecte înregistrate între deputaţi pe de o parte şi senatori pe de altă parte sau invers şi m-am întrebat dacă este bun sau nu un asemenea concurs.
Dacă ne vom gândi doar la cantitate şi nu la calitate, pot afirma că suntem într-o gravă eroare, pentru că electoratul aşteaptă o nouă calitate a vieţii, legată de calitatea legilor votate în Parlament, iar prin votul uninominal exprimat, votând nume de notorietate, cu pregătire profesională consacrată adică "specialişti", indiferent de domeniul lor de activitate şi partidul care i-a susţinut, cu toţii aşteaptă un anume rezultat.
Mulţi dintre alegători, cum este şi firesc, urmăresc zilnic şi cu mare atenţie activitatea celor pe care i-au votat şi ştim cu toţii că o parte din politicienii aleşi au preferat adoptarea unor proiecte de legi pentru că au de rezolvat o problemă legată fie de o primărie, fie de un primar, fie de un consiliu local sau judeţean, fie de o autoritate locală sau poate de o biserică, la rugămintea vreunui preot, care are nevoie de fonduri pentru a-şi construi sau termina o biserică, fără a se întreba de multe ori dacă acestea ar putea fi valabile pentru toate primăriile, pentru toţi primarii, pentru toate consiliile locale sau judeţene sau pentru toate autorităţile, ori pentru toţi preoţii din Europa, pentru că principalul atribut al legii este după cum ştim caracterul său general, de multe ori cu implicaţii la nivel european. La fel de adevărat este că, primarul sau preşedintele consiliului judeţean, fotografiaţi pe bannere de mari dimensiuni lângă candidaţi şi steagul de partid, au avut mare influienţă în alegerile parlamentare, iar acest lucru cred că va fi în curând regândit, printr-o nouă variantă de vot uninominal modernă, care îi va scuti pe candidaţii la parlament de orice fel de compromis. Declaraţia politică de astăzi reprezintă o opinie personală, o constatare a subsemnatului, iar datele statistice culese în anexa alăturată prezenţei declaraţii politice sunt sugestive prezintând o situaţie a tuturor proiectelor legislative din mandatul 2004-2008.
Vă mulţumesc.
Deputat Mircea GROSARU
10 martie 2009 |